Verloop van het project

Historiek - 'met de vzw in zee':

Het gemeentebestuur besliste in de lente van 2013 om een contract af te sluiten met de landelijke vzw Trage Wegen (http://www.tragewegen.be/). Bedoeling is om in overleg met alle betrokkenen tot een zinvol en weloverwogen gemeentelijk tragewegenplan te komen. De vzw, met ruim 10 jaar ervaring, begeleidt dit proces volgens hun beproefde visie en methodieken. Wij, als vrijwilligers van de Trage Wegen Werkgroep Oosterzele, willen daarbij een ondersteunende, maar ook wel sturende rol spelen.

 

Wat is er ondertussen gebeurd…?

In een eerste fase ('project-Noord') werd er gefocust op het gebied Gijzenzele-Landskouter-Moortsele. Onze werkgroep heeft daarbij het overgrote deel van de inventarisatie op zich genomen en het proces van zeer nabij opgevolgd. Alle gegevens zijn ondertussen verwerkt. En ook onze visie is doorgegeven en verspreid, maar het is nog steeds wachten op het officiële plan van de gemeente hieromtrent. Bovendien is ondertussen ook voor fase 2 ('project-Oost' - rond het gebied ten Oosten van de N42) het gehele traject, dus tot en met de wenselijkheidskaart en adviesnota, afgewerkt. Beide, zowel van fase 1 als 2, zijn te vinden op onze downloadpagina:

http://www.tragewegenoosterzele.be/downloads/

Vandaar ook onze laatste brief aan schepen Meuleman met een vraag naar de stand van zaken:

http://www.tragewegenoosterzele.be/nieuws-van-en-over-de-werkgroep/enkele-vragen-aan-schepen-meuleman-stand-van-zaken-project-doorgang-voor-iedereen-en-dag-van-de-trage-weg-van-1819-oktober/

 

De methodiek in het kort:

De eerste noodzakelijke stap bij elke fase is het in kaart brengen van wat er nog rest aan Trage Wegen en in welke toestand deze zich bevinden. Deze uitgebreide inventarisatie is vrijwilligerswerk, niet zelden tegen scherpe deadlines. (Zoals reeds vermeld hebben de mensen van onze Trage Wegen Werkgroep daarbij op korte tijd cruciaal werk verricht.)

Deze gegevens worden verwerkt en voorgesteld in een informatievergadering voor alle geïnteresseerden. Deze ging laatst door op 2 oktober 2013 in het erfgoedhuis te Moortsele en getuigde van een zeer ruime betrokkenheid onder de Oosterzeelse bevolking.

Tijdens deze vergadering en ook erna worden evaluatiebundels verspreid. Iedereen die wil, kan in een dergelijke bundel zijn visie indienen en op die manier participeren aan het proces.

De resultaten van deze ingediende evaluatiebundels worden vervolgens bijeengebracht en besproken in een synthesevergadering. Deze vergadering, geleid door Pieter Brusselman van de v.z.w. en bijgewoond door schepen Meuleman, de bevoegde ambtenaar Ronny Meerpoel, onze werkgroep en eventuele andere geïnteresseerden of mensen van de gemeente, resulteert in een officiële adviesnota met bijhorende kaart.

Dit officiële advies vanwege de vzw, met prioriteitenschaal,  wordt daarop overhandigd aan de gemeente. Bijgevolg is dit dan ook dé maatstaf waaruit elk gemeentelijk tragewegenplan en -beleid zou moeten voortvloeien.

2 thoughts on “Verloop van het project

  1. Bart Callebaut

    Beste

    Ik vind dit project super! Graag zou ik willen deelnemen als Balegem en omgeving in de scope komt. enig idee wanneer dat deel op de agenda komt?

    Reply
    1. admin

      Post author

      Hey, Bart,

      Hartelijk bedankt voor je sympathieke reactie! Wanneer Balegem aan de beurt is kunnen we echter nog niet exact zeggen, maar zodra er nieuws is verneem je dit zeker via deze site, onze facebookpagina of één van de mailings (mocht je daarop ingeschreven zijn).
      In elk geval is het Project-Noord dat nu volop loopt een belangrijke lakmoesproef voor de rest van onze gemeente. In de behandelde regio Gijzenzele-Landskouter-Moortsele kan er immers met wat goede wil vanwege de gemeente (relatief!) nog heel wat 'gered' worden. Het aantal overgebleven trage wegen vs. de inspanning om tot een zinvolle herwaardering te komen ligt hier nog behoorlijk gunstig. Dit i.t.t. Balegem, bv., waar het Tragewegennetwerk in de jaren '80 deerlijk verminkt werd door de toenmalige ruilverkavelingspolitiek. Met als gevolg dat er veel meer 'from scratch' zal moeten gewerkt worden.

      Dus deze eerste fase zou wel eens een belangrijke premisse kunnen zijn voor wat volgt.
      Vandaar ook dat we zoveel mogelijk steun kunnen gebruiken...!

      Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.