Doorgang voor Iedereen – 4 mei 2019

Op 4 mei 2019 voerde de Werkgroep Trage Wegen Oosterzele opnieuw actie: “Doorgang voor iedereen!”.  De Werkgroep vroeg daarbij aan zijn gemeentebestuur om de Baelegemscheweg open te stellen. Deze weg werd enkele maanden geleden onterecht deels afgesloten.

Soortgelijke acties vinden plaats over heel Vlaanderen om te ijveren voor de opening van trage wegen bij lokale besturen. Deze acties dienen als startsignaal voor de Dag van de Trage Weg, een actieweekend van Trage Wegen vzw dat zal plaatsvinden op 19 en 20 oktober.

Trage wegen zijn paden en wegen die voorbehouden zijn aan zachte weggebruikers. Ze hebben een enorm potentieel inzake recreatie, natuur en erfgoed. Deze paden en wegjes ontstonden veelal als korte verbindingen naar het centrum of tussen woonkernen en waren lange tijd de voornaamste verbindingswegen. Nu komen ze echter vaak in verval, worden gebrekkig onderhouden of zijn niet meer toegankelijk. Zo blijven ze als noodzakelijke infrastructuur voor duurzame verplaatsing grotendeels onbenut.

De weg die Werkgroep Trage Wegen Oosterzele wil openen, de Baelegemscheweg, is een perfect voorbeeld hiervan. Het is een zeer oude verbinding middenin een veel langer traject tussen Scheldewindeke en Balegem. Hij is een onderdeel van een langere wandelverbinding, nl. vanop Gaversesteenweg-Vagueweg-Morestraat-Baelegemscheweg-Turkenhoek-Spiegeldriesweg-Frankenbos tot Munckbos (>5 km).

Ons bestuur kreeg tijdens de ludieke actie op 4 mei de opdracht om de weg te (her)openen. Tegen het weekend van 19 en 20 oktober wil de Werkgroep Trage Wegen Oosterzele, liefst samen met ons bestuur en zijn inwoners deze weg feestelijk inwandelen.

Concreet nodigde de Werkgroep Trage Wegen Oosterzele buurtbewoners, betrokkenen en geïnteresseerden uit op het Marktplein van Scheldewindeke om 14u. Van daaruit werd via trage wegen naar de Baelgemscheweg gestapt (ongeveer 3 km).

In het kader van deze actie werd ook bijgevoegde brief overgemaakt aan de leden van de gemeenteraad, en aan het College van Burgemeester en Schepenen:

———————————————————————————————

Verslag door Robert
Zaterdag 4 mei 2019: Doorgang voor Iedereen – Baelegmescheweg in Scheldewindeke

De weersvoorspelling beloofde niet veel goeds, nl. buien en fris weer. Maar tegen de middag is er beterschap merkbaar, we hopen dat dit voorjaarszonnetje zich nog wat staande houdt.

Even voor 14u verwelkomen de werkgroepleden een 20 tal wandelaars op het Windeekse Marktplein. We zijn verheugd om de belangstelling, ook vanwege pers en ons bestuur. Robert geeft een korte inleiding met historische achtergrond, als verbindingsweg tussen Windeke en Balegem, en de huidige toestand. Hij  stippelde tevens een stil parcours uit dat ons naar onze bestemming zal leiden, nl. de Baelegemscheweg.

Na een 3 tal km bereiken we de de Lange Munte, waar we onze wandelweg niet meer kunnen waarnemen, mede door het “verdwijnen” van het naambord. Dit stuk van de wegel werd hier afgesloten en is nu opgegaan in een bouwwerf. We ontrollen ons spandoek met DOORGANG VOOR IEDEREEN voor de groepsfoto. Het niet-afgesloten stuk van de wegel zullen we via een omlegging opzoeken. Dus op naar de Morestraat waar we aan de wegel en onder het naambord “Baelegemscheweg” halt houden voor een 2e beeldopname. We bewandelen nu het open stuk, waarbij we vaststellen dat ook het maaiwerk in dit deel onvolledig uitgevoerd werd.

Terug naar de Morestraat om even verderop het de verbindende wegel naar de Vagueweg te vinden. Echter, een aardappelrug té veel langs de perceelsrand bemoeilijkt hier de doorgang. Even verderop gaat de verbinding helemaal op in een akker.

Terugkeren doen we nu langs de dichtste omlegging omheen de Baelegemscheweg. Een onbenoemde wegel leidt ons naar Turkenhoek, voorbij Spiegeldriesweg naar Frankenbos. Nu linkaf door de Boschveldstraat (= Waterrad). Op het eind kruisen we de spoorovergang (hoe lang kan dit nog?) en nemen de afslag naar Mollekens.

Op ons start/eindpunt praten we met enkelen nog wat na onder het nuttigen van een deugddoende drink. Santé op de goede afloop en rendez-vous op 20 oktober, ter gelegenheid van DAG van de TRAGE WEG. Dan willen we de Baelegemscheweg feestelijk helemaal inwandelen.

Op deze best aangename namiddag wisten we een deels teloorgegane wegel in de aandacht te brengen, met dank aan alle deelnemers en hoop op volledig herstel van de wegel.