Vragen aan de gemeente ivm nieuwe knelpunten (rappel!) + Dag vd Trage Weg

Nu onze Dag van de Trage Weg van 16 oktober naderbij komt (klik hier voor ons bericht met alle info!!) richtten we ons nog eens tot de gemeente met een aantal prangende vragen rond kortelings bedreigde of reeds ingepalmde trage wegen. En dit ook binnen de algemene evolutie van het gemeentelijke tragewegenproject dat nu ondertussen toch al ruim 3 jaar loopt.

We stelden dezelfde vragen al op 18 juli 2016, maar kregen daar tot op heden geen antwoord op. Vandaar dat we onderstaande mail op 21 september 2016 nog eens expliciet doorstuurden:

Geachte Heer Schepen Meuleman, Beste Christ,

Geachte Heer Meerpoel, Beste Ronny,

Met deze mail willen we als Werkgroep Trage Wegen Oosterzele toch onze grote bezorgdheid uitdrukken rond de situatie van enkele trage wegen in onze gemeente:

Projectgebied 1 – Nummer ‘46’   (aan Rollebaan huisnummer 86)

Evolutie:

  • 2013:  Op de wenselijkheidskaart die opgesteld werd voor projectgebied 1, is deze weg aangeduid in het rood ‘belangrijk – Tracé grondig herstellen’
  • 2015: Tijdens een vergadering met de gemeente op 9/2/2015 werd deze verbinding meegenomen als 1 van de prioriteiten. Dit is aangegeven in de PDF die toen verspreid werd  (2014-09-16_Rollebaan.pdf)
  • 2016: Nu stellen we echter vast dat het huis aan de Rollebaan 86 ondertussen afgebroken werd, en vervangen door een nieuwbouw.

Het gevolg hiervan is dat het beoogde herstellen van de ‘46’ onmogelijk geworden is: deze ruimte is door de nieuwe woning ingepalmd, en afgezet met een houten omheining. We vrezen dus dat deze oplossing, het herstellen van de 46 verloren lijkt ? Of kan hier nog iets aan gedaan worden ?

Indien niet, zouden we voorstellen om werk te maken van een parallel alternatief: de Vlierstraat (194) is momenteel een doodlopende weg. We stellen voor om daar de verlenging te voorzien met de ‘43’, en op het einde een bocht naar links en verbinding met de bocht in de Vijverhoek.

Kan dit onderzocht worden ?

 

Projectgebied 1 – Nummer ‘158’   (op Hoek Ter Hulst, in de buurt van de hoek met de Meerstraat)

Evolutie:

2013:  Op de wenselijkheidskaart die opgesteld werd voor projectgebied 1, is deze weg aangeduid in het groen ‘bestaande weg’

  • 2015: Tijdens een vergadering met de gemeente op 9/2/2015 werd deze verbinding meegenomen als 1 van de prioriteiten. Dit is aangegeven in de PDF die toen verspreid werd  (2014-09-16_Meerstraat.pdf) als deel van de verbinding waar al het meeste progressie in was gemaakt (verbinding Van Thorenburglaan – Hoek Ter Hulst)
  • 2016: Nu stellen we echter vast dat er verder gebouwd is aan het huis op de Hoek Ter Hulst, en dat de trage weg dreigt opgenomen te worden in de oprit van het huis (nog niet aangelegd, maar wel duidelijk voorzien)

Is het mogelijk om toch met de eigenaars van deze woning hierover af te stemmen, dat ze er zich van bewust zijn dat ‘hun oprit’ eigenlijk deel uitmaakt van een trage verbinding.

Projectgebied 3 – Weg Hettingen:

De problematiek rond deze ‘omgeploegde trage weg’ is ondertussen al een aantal keer ter sprake gekomen in de lokale media (en op onze webpagina – red.). U zal begrijpen dat we als Werkgroep Trage Wegen dit dossier ook mee opvolgen:  een trage weg die al minstens 15 jaar gebruikt wordt, én deel uitmaakt van het Bloso-MTB-parcours kan toch zo maar niet afgeschaft worden.

We zijn er dan ook voorstander van dat hier een goede en overlegde oplossing uitgewerkt wordt: behoud van het oude tracé, óf een waardig alternatief (in alle geval de drukke dorpskern vermijden) 

Alvast bedankt om bovenstaande punten te bekijken en actie te ondernemen/terugkoppeling te voorzien, 

Met vriendelijke groeten,

Namens Werkgroep Trage Wegen Oosterzele
         Bart De Rijcke
         Ivan Muller
         Kris Van Heghe
         Manu Cocquyt
         Robert Coens
         Tomas Vanhoutte

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.